Metody terapeutyczne

Terapia manualna/ osteopatia

Metoda pracy opierająca się na szczegółowym badaniu pacjenta, diagnozie, a następnie leczeniu manualnym. Postępowanie dotyczy pracy ze wszystkimi stawami, strukturami torebkowymi, więzadłami i mięśniami. Wykorzystujemy bardzo efektywne, bezpieczne metody oraz techniki mobilizacji stawów obwodowych i stawów kręgosłupa.

Klawiterapia

Terapia odruchowa, polegająca na wzbudzaniu utraconego przewodnictwa nerwowego poprzez ucisk „chorego” miejsca specjalistycznym narzędziem zwanym „klawikiem”. Przyrząd ten pomimo pewnej ostrości nie narusza ciągłości naskórka pacjenta. Zaostrzenie „klawika” spełnia funkcję stymulującą impuls nerwowy, który dociera do kluczowych struktur układu nerwowego i powoduje pobudzenie naturalnych procesów samoregulacji oraz „samonaprawy”.

Suche Igłowanie

Metoda zmniejszania napięcia i bólu poprzez nakłuwanie tzw. punktów spustowych lub tych maksymalnie bolesnych przy użyciu igieł akupunkturowych.

Diatermia

Terapia Tecar, czyli diatermia celowana, to rodzaj bardzo skutecznej fizykoterapii, która stymuluje powstawanie energii wewnątrz tkanek, aktywując naturalne procesy przeciwzapalne i procesy gojenia. Zwiększa również ich unaczynienie i powoduje rozszerzenie naczyń, co hamuje postęp choroby oraz przyspiesza proces leczenia. Terapia Tecar wykorzystywana w terapii chorób kości, urazów wiązadeł i mięśni w połączeniu z terapią manualną jest niezwykle skuteczna. Na świecie ten rodzaj terapii stosują piłkarze AC Milan, FC Barcelona czy Trentino Volley.

Masaż relaksacyjny

Jego celem jest pobudzenie mięśni, skóry i układu krążenia, a zarazem kojące oddziaływanie na układ nerwowy. Masaż taki likwiduje negatywne reakcje na stres, reguluje napięcie mięśni a nawet pomaga w walce z bezsennością. Podczas tego zabiegu dążymy do uzyskania pełnego odprężenia fizycznego jak i psychicznego.

Masaż sportowy

Zalecamy przede wszystkim klientom aktywnym fizycznie. Ma on na celu utrzymanie elastyczności mięśni, przeciwdziałanie kontuzjom, niwelowanie objawów przetrenowania. Ponadto usprawnia proces dopływu produktów odżywczych do mięśni oraz zapobiega powstawaniu zakwasów po intensywnych treningach.

Kinesiotaping

Polega na oklejaniu taśmami wybranych partii mięśni w celu zmniejszenia ich napięcia i stabilizacji stawów. Wspomaga też odprowadzanie limfy a tym samym poprawia funkcjonowanie układu krążenia.

Komputerowe badanie stóp

Wykonywane jest za pomocą profesjonalnego sprzętu komputerowego i wsparte technikami tradycyjnymi oraz oceną fizjoterapeutyczną. Na macie diagnostycznej badamy obciążenia stóp podczas stania (badanie statyczne) oraz podczas chodu (badanie dynamiczne). W sytuacji kiedy badanie wskaże, że stopy Pacjenta posiadają deformacje lub nierównomierne obciążenie ciała, fizjoterapeuta zaproponuje indywidualny plan ćwiczeń a także może zalecić wykonanie wkładek ortopedycznych.
Badanie komputerowe stóp również wykonujemy profilaktycznie, śledząc efekty rehabilitacji po przebytym urazie oraz likwidując na bieżąco różnego rodzaju kompensacje.

Analiza składu masy ciała

Pozwala kontrolować nie tylko masę ciała, ale również jej podział na masę tłuszczową (masa tkanki tłuszczowej) i masę beztłuszczową (masa mięśni, wody i kości). Stosując specjalistyczne wagi diagnostyczne w kilka sekund określa się szczegółowe dla każdego Pacjenta parametry. Celem takiego badania jest ustalenie indywidualnego planu żywienia oraz monitorowanie efektów dietoterapii.

Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży

Grupowe zajęcia podczas których wykwalifikowany fizjoterapeuta poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń dba o korekcję wad najmłodszych Pacjentów. Do głównych celów takiej gimnastyki zaliczamy : zbudowanie nawyku prawidłowej postawy ciała, korekcję istniejących wad postawy i zapobieganie ich pogłębianiu, podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka m.in. poprzez rozciąganie mięśni nadmiernie przykurczonych a pobudzenie nadmiernie rozciągniętych, zwiększenie zakresu ruchu w stawach czy profilaktykę otyłości.
Zajęcia takie poprzedzone są specjalistycznymi konsultacjami przeprowadzonymi przez fizjoterapeutów i lekarzy. Obejmują one dokładną diagnozę postawy ciała dziecka, przedstawienie wyników badania oraz zaleceń profilaktycznych lub leczniczych.

Rehabilitacja stawów skroniowo- żuchwowych

Wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjoterapii, stomatologii, ortodoncji i protetyki. Dzięki tej terapii skutecznie likwidujemy takie objawy kliniczne jak: bóle głowy, karku, trudności w połykaniu, trzaski podczas otwierania ust, bolesność mięśni żuchwy, zgrzytanie zębami czy zaciskanie szczęk podczas snu.

Poniżej bardziej szczegółowe informacje o dysfunkcji stawu skroniowo – żuchwowego:

Staw skroniowo-żuchwowy jest ruchomym połączeniem pomiędzy żuchwą a czaszką. Pomiędzy nimi znajduje się krążek stawowy. Wokół natomiast rozmieszczone są mięśnie, więzadła, naczynia krwionośne oraz nerwy. Ten staw umożliwia nam poruszanie żuchwą we wszystkich kierunkach, co wykorzystujemy np. podczas przeżuwania pokarmów, mówienia, śpiewania czy ziewania. Na prawidłowe jego funkcjonowanie wpływa narząd żucia, kręgosłup oraz inne stawy naszego ciała. Zaburzenie równowagi pomiędzy tymi układami może spowodować dysfunkcje w stawie skroniowo-żuchwowym.

Najczęstsze przyczyny dysfunkcji stawu skroniowo – żuchwowego

• stres, który powoduje silne napięcie mięśni żucia, zaciskanie i zgrzytanie zębami prowadzące do ich zniszczenia (bruksizm),
  • noszenie aparatu ortodontycznego, najprawdopodobniej w wyniku ekstrakcji zębów,
  • nawykowe żucie gumy, które powoduje m.in. wzmożone napięcie mięśni żucia,
  • urazy mechaniczne np. uderzenie w głowę lub żuchwę prowadzące do przemieszczenia krążka, w następstwie czego pojawić się mogą bóle głowy, klikanie w stawie czy ograniczenie otwierania ust.

Objawy kliniczne

• ból szczęki, żuchwy, skroni, ucha, karku lub ramion,
  • ból zębów, krwawienia dziąseł, szybko psujące się zęby, cierpnięcia i mrowienia języka,
  • bóle głowy przypominające bóle migrenowe,
  • bóle gałek ocznych np. pieczenie czy łzawienie, problemy ze wzrokiem,
  • trudności z przełykaniem, zaburzenia emisji głosu, uczucie kulki w gardle,
  • szumy lub piski w uszach,
  • ból przy ziewaniu i szerokim otwieraniu ust, trudności w otwieraniu oraz zamykaniu ust,
  • odgłosy zgrzytania/klikania w trakcie otwierania lub zamykania ust,
  • zbaczanie żuchwy-dewiacje,
  • bóle dolnego odcinaka kręgosłupa,
  • ogólny spadek siły, podenerwowanie, trudności ze spaniem,
  • zawroty głowy i mdłości.

Pierwsza wizyta

W czasie pierwszej wizyty terapeuta ocenia zakres ruchów żuchwy, trzaski w stawie, język oraz uzębienie. W ustaleniu prawidłowej diagnozy pomaga też badanie palpacyjne mięśni żucia, karku oraz badanie ortopedyczne kręgosłupa wraz z miednicą. Konsultacja poprzedzona jest wywiadem oraz wykonaniem testów klinicznych.

Kontynuacja leczenia

Podczas terapii nie skupiamy się tylko na narządzie żucia. Zabiegi obejmują twarz, czaszkę, kręgosłup oraz miednicę. W tym celu stosujemy terapię manualną, masaż, terapię tkanek miękkich oraz kinezyterapię a Pacjent zostaje poinformowany o profilaktyce obejmującej wykonywanie ćwiczeń oraz przyjmowanie odpowiednich pozycji w pracy czy w domu. Takie leczenie powinno być równolegle prowadzone/wspomagane przez ortodontę, stomatologa oraz psychologa.