Rwa kulszowa - co to dokładnie jest?

Rwa kulszowa

Rwa kulszowa – czym dokładnie to jest?

Rwa kulszowa jest to podrażnienie korzeni nerwowych największego nerwu w ciele człowieka w skutek stanu zapalnego, dyskopatii, czy zmian zwyrodnieniowych w obrębie kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego.

Objawia się ostrym bólem w dolnym odcinku kręgosłupa, z czasem promieniując dalej do pośladka, przez tylną część uda, podudzia, aż do stopy.

Promieniowanie zależy od liczby zaatakowanych segmentów, których może być aż 5: L4-L5 oraz S1-S3.

Do innych charakterystycznych objawów należą: zaburzenia czucia w obrębie kończyny dolnej, zaburzenie funkcji ruchowych, oraz nasilenie dolegliwości bólowych przy kaszlu czy kichaniu.

Dlaczego wczesne rozpoczęcie leczenia rwy kulszowej jest ważne?

Zwykle bywa tak, że powyższe objawy są lekceważone i uciszane lekami przeciwbólowymi, lecz pomagają na krótko. Stan ostry rwy kulszowej trwa od 4-8 tygodni, a powyżej tego czasu zmienia się w przewlekłą – czyli długoterminową i jej leczenie trwa znacznie dłużej.

Jeżeli pacjent pozostanie w bezczynności i w przekonaniu “samo przejdzie”, po 8 tygodniach nieustającego bólu, istnieje duże ryzyko konieczności podjęcia leczenia operacyjnego.

Już w pierwszych objawach należy skonsultować się z fizjoterapeutom, w celu postawienia  diagnozy i rozpoczęcie rehabilitacji.

Fizjoterapia i wspomaganie leczenia rwy kulszowej

W naszym gabinecie stosujemy specjalistyczne metody, które radykalnie zmienią odczucia podczas przebiegu rwy kulszowej i ułatwią funkcjonowanie w życiu codziennym.

Fizjoterapeuta dobiera odpowiednią metodę terapii adekwatnie do aktualnego stadium choroby, kierując również krok po kroku jak samemu w warunkach domowych wspomóc proces naprawczy i  wykonywać krótkie ćwiczenia, które dadzą ulgę pacjentowi.