Stożek rotatorów - najczęstszy uraz barku

Stożek rotatorów

Czym jest stożek rotatorów?

Stożek rotatorów jest to struktura składająca się z czterech ścięgien mięśni obręczy barkowej, które są
odpowiedzialne za stabilizację stawu barkowego, unoszenie i obrót ramienia. Są to mięśnie: nadgrzebieniowy, podgrzebieniowy, podłopatkowy i obły mniejszy.

Uszkodzenie stożka jest jedną z najczęstszych przyczyn urazów barku. Przyczyną tak częstych przypadków uszkodzeń są urazy sportowe, dźwignięcie z rotacją ramienia, jak również zmiany degeneracyjne (zwyrodnienia) ścięgna i przyczepu mięśni. Na urazy sportowe narażeni są głównie: siatkarze, tenisiści, piłkarze ręczni i koszykarze, ponieważ wykonują powtarzające się ruchy z uniesionym w górze ramieniem.

Co się dzieje przy uszkodzeniu stożka rotatorów?

Jeżeli dojdzie do bezpośredniego urazu, pacjent czuje duże osłabienie przy unoszeniu kończyny w górę, bądź wcale nie może jej unieść przez dużą bolesność.

Dzieje się tak w wyniku odkładania się złogów wapnia wewnątrz struktury tworząc stan zapalny.

Jeśli zaś powyższe objawy zwiększają się powoli, świadczy to o uszkodzeniu przewlekłym, czyli zwyrodnieniach ścięgna, bądź przyczepu.

Ile trwa rehabilitacja stożka rotatorów?

W tym przypadku rehabilitacja ma na celu poprawić funkcjonalność ramienia, zwiększyć zakresy ruchomości stawu i pozwolić zapomnieć pacjentowi o dolegliwościach bólowych towarzyszących przy codziennych czynnościach.

Jednak czas terapii nie jest sztywno określony – może trwać od 4 tygodni do 6 miesięcy, bowiem wszystko zależy od czynników, które są oceniane podczas pierwszej wizyty, czyli: stopień uszkodzenia, stan pacjenta, wiek oraz ograniczenia ruchowe.

Nasi specjaliści rehabilitacja Szczecin: