Rehabilitacja stomatologiczna

Zespół rehabilitacji stawów skroniowo-żuchwowych.

radent-logoRazem z gabinetem Ra- Dent stomatologia i protetyka stworzyliśmy program kompleksowej rehabilitacji stawów skroniowo- żuchwowych, ponieważ tylko holistyczna opieka może zagwarantować trwałe skutki prowadzonej terapii. Nasz zespół stomatologiczno- fizjoterapeutyczny wykorzystując swoją wiedzę z zakresu fizjoterapii, stomatologii, ortodoncji i protetyki skutecznie prowadzi terapię stawów skroniowo-żuchwowych równocześnie likwidując objawy kliniczne takie jak: bóle głowy, karku, trudności w połykaniu, trzaski podczas otwierania ust, bolesność mięśni żuchwy, zgrzytanie zębami czy zaciskanie szczęk podczas snu.

Co to jest dysfunkcja stawu skroniowo – żuchwowego?

Staw skroniowo-żuchwowy jest ruchomym połączeniem pomiędzy żuchwą a czaszką. Pomiędzy nimi znajduje się krążek stawowy. Wokół znajdują się mięśnie, więzadła, naczynia krwionośne oraz nerwy. Ten staw umożliwia nam poruszanie żuchwą we wszystkich kierunkach, wykorzystujemy to podczas przeżuwania pokarmów, mówienia, śpiewania, ziewania. Na prawidłowe jego funkcjonowanie wpływa narząd żucia, kręgosłup oraz inne stawy naszego ciała. Zaburzenie równowagi pomiędzy tymi układami może spowodować dysfunkcje w stawie skroniowo-żuchwowym.

Co jest przyczyną tego problemu?

• Najczęstszą przyczyną jest stres, który powoduje silne napięcie mięśni żucia, zaciskanie i zgrzytanie zębami prowadzące do ich zniszczenia (bruksizm).
  • Kolejną przyczyną powstawania tej dysfunkcji jest noszenie aparatu ortodontycznego, najprawdopodobniej w wyniku ekstrakcji zębów.
  • Nawykowe żucie gumy powoduje także wzmożone napięcie mięśni żucia, które może doprowadzić do dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego.
  • Urazy mechaniczne np. komunikacyjne, uderzenie w głowę lub żuchwę mogą spowodować przemieszczenie krążka oraz spowodować bóle głowy, klikanie w stawie, ograniczenie otwierania ust.

Jakie są objawy kliniczne?

Dysfunkcja charakteryzuje się bólem zlokalizowanym w mięśniach żucia i wokół ucha, ograniczeniem otwierania ust np. podczas odgryzania jabłka, ziewania, śpiewania. Mogą towarzyszyć dodatkowe objawy tj, uczucie zatkanego ucha, szumy w uszach, trzaski i szmery podczas otwierania ust, trudności w przełykaniu pokarmów oraz kluski w buzi. Często pacjenci mają bóle głowy, karku w wyniku nieprawidłowej pozycji głowy, wzmożonego napięcia mięśni. Te mięśniowe bóle głowy mogą być mylone z migrenowymi bólami głowy, które leczone farmakologicznie nie dają rezultatów.

Jak wygląda pierwsza wizyta?

W czasie konsultacji przeprowadzone jest dokładne badanie, które polega na przeprowadzeniu wywiadu oraz wykonaniu testów klinicznych, na podstawie których ustalone zostanie rozpoznanie. W celu znalezienia przyczyny z jaką zjawia się pacjent ocenia się zakres ruchów żuchwy, trzaski w stawie, język oraz uzębienie. Diagnoza obejmuje badanie palpacyjne mięśni żucia, karku oraz badanie ortopedyczne kręgosłupa wraz z miednicą.

Jak możemy pomóc?

Podczas terapii wykorzystujemy całościowe podejście do leczenia, a nie skupieniu się tylko na narządzie żucia. Zabiegi obejmują twarz, czaszkę, kręgosłup oraz miednicę. W tym celu stosujemy techniki terapii manualnej, masażu, terapii tkanek miękkich, kinezyterapię oraz fizykoterapię. Każdy pacjent zostaje poinformowany o profilaktyce obejmującej wykonywanie ćwiczeń oraz przyjmowanie odpowiednich pozycji w pracy, domu. Leczenie powinno także być prowadzone przez stomatologa oraz psychologa.

rehabilitacja stomatologiczna

Zrzut ekranu 2016-07-20 o 16.02.02