Dolegliwości bólowe w ciąży

Dolegliwości bólowe podczas ciąży

Dolegliwości bólowe w ciąży to problem prawie każdej ciężarnej kobiety, ponieważ w jej organizmie zachodzi wiele zmian hormonalnych, anatomicznych i czynnościowych.

Ból ten pojawia się w różnych trymestrach ciąży – niekiedy może pojawić się bardzo wcześnie. Bóle ciążowe najczęściej pojawiają się w okolicy lędźwiowej, krzyżowej i tylnej części miednicy.

Czym charakteryzują się dolegliwości bólowe w ciąży?

Podczas ciąży zmienia się postawa ciała związana z przyrostem masy ciała, przodopochyleniem miednicy oraz przesunięciem środka ciężkości do przodu i w dół – to skutkuje tym, że kręgosłup musi znieść dodatkowe obciążenia. Dodatkowo dochodzi również do powiększenia kifozy piersiowej poprzez powiększające się piersi a także zwiększeniu się lordozy w odcinku lędźwiowym.

Przyczyny i objawy dolegliwości bólowych w ciąży

Najczęstsze przyczyny dolegliwości bólowych w ciąży to dysfunkcje stawowe, więzadłowe i mięśniowo-powięziowe. W ciele przyszłej matki część mięśni ulega rozciągnięciu i osłabieniu, a pozostałe nawet skróceniu i nadmiernemu napięciu.

To właśnie te nieprawidłowe napięcia mięśni powodują powstawanie punktów spustowych, które objawiają się dużym bólem w obrębie zajętego pasma mięśniowego. W rezultacie zaburzona praca mięśni przyczynia się do powstania bólu (w obrębie kręgosłupa, obręczy miedniczej oraz kończyn dolnych).

Jak leczyć dolegliwości bólowe w ciąży?

W leczeniu dolegliwości bólowych w ciąży proponuje się stosowanie metod farmakologicznych, kinezyterapii, zabiegów fizykalnych i różnego rodzaju ćwiczeń. Aby uniknąć stosowania środków farmakologicznych, kobiety powinny skorzystać z fizjoterapii kobiecej. Nasi fizjoterapeuci ze Szczecina potrafią w szybki sposób znieść ból brzucha poprzez kinesiotaping lub masaż.

Kinesiotaping polega na oklejaniu taśmami wybranych partii mięśni w celu zmniejszenia ich napięcia i stabilizacji stawów. Zaaplikowany plaster tworzy przestrzeń pod skórą ułatwiając odpływ chłonki, usprawniając krążenie krwi, zmniejszając ucisk na mechanoreceptory, a tym samym zmniejszając odczucia bólowe. Metodę tą można stosować przez cały okres trwania ciąży, ponieważ nie zagraża w żaden sposób życiu dziecka lub matki.

Najlepsze efekty w pozbyciu się bólu można uzyskać poprzez powiązanie aktywności fizycznej z fizjoterapią kobiecą. Oprócz wymienionej rehabilitacji, aby pozbyć się bólu doskonale sprawdza się także masaż. Pozwala on:

• zmniejszyć dolegliwości kręgosłupa i grzbietu,
  • zmniejsza napięcie kończyn dolnych,
  • niweluje obrzęki.

Masaż działa odprężająco i relaksująco poprawiając kobiecie nastrój. Dodatkowo, gdy połączy się masaż z ćwiczeniami ruchowymi dla kobiet w ciąży – efekty przeciwbólowe utrzymują się nawet do kilkunastu godzin dłużej niż z samymi ćwiczeniami.

Aktywność fizyczna, a dolegliwości bólowe w ciąży

Aktywność fizyczna w czasie ciąży ma wiele zalet wpływa m.in. na wydzielenie endorfin, które mają bardzo korzystny wpływ na stan psychiczny kobiety i wzmacnia mięśnie szczególnie potrzebne podczas porodu. Bardzo istotnym faktem dla kobiet w ciąży jest to, że aktywność fizyczna doskonale uzupełnia fizjoterapie kobiecą wykonywaną przez wyspecjalizowanych fizjoterapeutów ze Szczecina. Do zalecanych form ruchu należą:

• pływanie,
  • spacer,
  • rower stacjonarny,
  • gimnastyka dla ciężarnych kobiet,
  • joga dla ciężarnych kobiet.

Chcesz wiedzieć więcej o dolegliwościach bólowych podczas ciąży?

Dzięki naszym fizjoterapeutom ze Szczecina możesz pozbyć się dolegliwości bólowych podczas ciąży. Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy jak możemy ci pomóc.