Kręcz szyi – przyczyny, objawy, leczenie

Kręcz szyi

Objawy kręczu szyi

Charakterystycznym i ogólnym objawem kręczu szyi jest przechylenie głowy oraz karku ku barkowi. Dzieli się na zniekształcenie wrodzone oraz nabyte.

Kręcz wrodzony może być pochodzenia mięśniowego, kostnego, lub ułożeniowy spowodowany nieprawidłowym ułożeniem już w łonie matki.

Jak powstaje kręcz szyi?

Mięśniowy powstaje na skutek skrócenia mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego przez zwłóknienia we wczesnym okresie rozwojowym, zaś kostny spowodowany jest asymetrią kręgosłupa szyjnego przez jego wadę budowy.

Oba obrazy kliniczne choroby nie objawiają się bólem, tylko widoczną asymetrią pomiędzy głową, a barkami. Niestety w kręczu kostnym potrzebne jest leczenie operacyjne.

Przykład kręczu szyi u dziecka

Aby w pełni zdiagnozować młodego pacjenta potrzebne jest badanie RTG odcinka szyjnego kręgosłupa.

Kręcz nabyty objawia się dolegliwością bólową w obrębie karku oraz asymetrią zakresu ruchów szyi. Najczęściej borykają się z tym osoby dorosłe. Najczęstsze przyczyny to: wzmożone napięcie mięśniowe, zmiany zapalne krążka międzykręgowego oraz urazowe uszkodzenie kręgosłupa.

Rehabilitacja kręczu szyi

U najmłodszych pacjentów u których wykryto kręcz wrodzony, rehabilitację należy rozpocząć jak najwcześniej. Wykorzystywane są techniki: terapii tkanek miękkich, bierne rozciąganie mięśniowe i pozycje ułożeniowe normalizujące napięcia tkanek miękkich.

U dorosłych przychodzących z niemożnością wykonywania ruchów szyi rehabilitacja ma na celu szybki powrót do prawidłowej funkcji górnego odcinka kręgosłupa.

Nie należy zwlekać z wizytą u fizjoterapeuty, ponieważ po dłuższym czasie unieruchomienia, mogą powstać zrosty kostne w obrębie kręgów szyjnych, co wydłuży czas rehabilitacji, a nawet może dojść do stanu, w którym potrzebne będzie leczenie operacyjne.