Silny ból łokcia – tzw. tenisista i golfista

Silny ból łokcia jest znany potocznie jako łokieć tenisisty lub golfisty, który określa schorzenie spowodowane przeciążeniami i mikrourazami w obrębie ścięgien mięśni prostowników nadgarstka. Mimo nazwy dolegliwość ta nie dotyka tylko sportowców, a coraz częściej zdarza się, że problem ten występuje u pracowników biurowych.

Co to łokieć tenisisty?

Łokieć tenisisty to choroba zwyrodnieniowo-zapalna wynikająca ze zmian degeneracji budowy włókien kolagenowych ścięgien. W wyniku powtarzających się urazów w obrębie ścięgien mięśni prostowników nadgarstka w łokciu, dochodzi do zmian zwyrodnieniowych.

Bardzo często towarzyszy im także upośledzenie krążenia, które uniemożliwia możliwości regeneracyjne. Schorzenie powoduje tak silny ból w stawie łokciowym, że człowiek nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować.

Od czego robi się łokieć tenisisty?

Silny ból łokcia pojawia się przez nadmierne przeciążenie mięśni przedramienia, które są odpowiedzialne za obrót dłoni oraz prostowanie nadgarstka. Dlatego mówi się, że głównymi przyczynami są powtarzalne kombinacje ruchowe, wymagające za dużo lub za mało ruchu. Dla osób pracujących w biurze jedną z przyczyn dolegliwości jest pisanie na klawiaturze.

Innym czynnikiem powstania łokcia tenisisty jest zbyt małe obciążenie ręki pracą, ponieważ dochodzi wtedy do osłabienia lub zaniku mięśni. Dodatkowo osoby intensywnie ćwiczące na siłowni lub często noszące ciężkie przedmioty także są narażone na zachorowanie na tę chorobę.

Jak rozpoznać łokieć tenisisty?

W wyniku nadmiernych przeciążeń mięśni prostowników nadgarstka dochodzi do mikrourazów, które następnie wywołują stan zapalny. Jego najpowszechniejszym objawem jest ból po zewnętrznej części łokcia, który promieniuje wzdłuż przedramienia aż do dłoni.

Aby rozpoznać łokieć tenisisty należy zwrócić uwagę na następujące symptomy:

• silny ból łokcia,
  • opuchliznę stawu łokciowego,
  • ostry ból podczas ruchów ręki,
  • problem ze ściskaniem i chwytaniem,
  • poranna sztywność w łokciu,
  • problemy z wykonaniem codziennych czynności.

Jak leczyć łokieć tenisisty?

W przypadku, gdy schorzenie jest mało zaawansowane stosuje się tak zwane leczenie zachowawcze, którym jest odpoczynek i nieforsowanie chorej ręki. Jednak im bardziej choroba postępuje, tym nieodłącznym elementem leczenia silnego bólu łokcia jest fizjoterapia i ćwiczenia.

W naszym gabinecie w Szczecinie fizjoterapeuci prowadzą specjalną rehabilitacje w celu zminimalizowania ostrego bólu łokcia. Poprzez zastosowanie rehabilitacji indywidualnie do stanu pacjenta poprawiamy strukturę włókien kolagenowych i przeciwdziałamy postępującym uszkodzeniom w stawie łokciowym.