Jak uśmierzyć ból? Rodzaje terapii manualnej

Fizjoterapia pozwala na osiągnięcie efektów terapeutycznych, które potrafią z powodzeniem zastąpić leki przeciwbólowe. Jednym z obszarów, które są szczególnie polecane przez fizjoterapeutów, jest terapia manualna. W czym pomaga terapia manualna? Dla kogo jest wskazana i czy na pewno jest bezpieczna? Czy fizjoterapia pomoże w bólu?

Co to jest terapia manualna?

Terapia manualna to obszar fizjoterapii, który skupia się na postępowaniu w chorobach dotyczących układu nerwowego, mięśniowego i szkieletowego. Dzięki zastosowaniu różnych technik można z powodzeniem leczyć dolegliwości, które trudno zniwelować innymi sposobami. Techniki manualne polegają na zastosowaniu chwytów i ucisków, stymulujących tkanki: skórę, mięśnie i stawy. Fizjoterapeuci podkreślają, że terapia może mieć zastosowanie przy leczeniu różnych partii ciała.

Terapia manualna – techniki

Techniki stosowane podczas wykonywania terapii manualnej pobudzają mięśnie, rozgrzewają je i poprawiają przewodnictwo nerwowe. Niektóre z technik, które są stosowane w gabinecie to:

• kompresja (dociskanie tkanek miękkich okołostawowych),
  • mobilizacja (zwiększenie ograniczonego zakresu ruchomości stawów,
  • manipulacja (zwiększanie ruchomości jednego elementu stawu),
  • masaż funkcyjny (łączy się ruch w stawie z masażem i rozciąganiem mięśnia),
  • masaż poprzeczny (rozciąganie tkanek w kierunku poprzecznym do ułożenia mięśnia),
  • masaż tkanek głębokich (delikatny, wolny masaż, rozciągający głębsze partie mięśnie).

Odstaw tabletki. Łagodzenie bólu poprzez terapie manualną

Terapia manualna ma na celu odnalezienie przyczyn dolegliwości bólowych, a następnie ich leczenie. Często zdarza się, że lekarze nie podchodzą do problemu przewlekłego bólu holistycznie i skupiają się na jedynie na leczeniu jednej partii ciała. W gabinecie fizjoterapii do leczenia podchodzi się całościowo. Pacjenci, zgłaszający się do gabinetu najczęściej skarżą się na bóle stawów i kręgosłupa. Metody, stosowane w ramach terapii manualnej mają na celu taki ucisk na ciało (tkanki miękkie), aby wyeliminować przyczynę bólu.

Kiedy zapisać się na terapię manualną? Dla kogo terapia manualna?

Techniki manualne mają szerokie zastosowanie. Skorzystają z nich szczególnie pacjenci, borykający się z następującymi schorzeniami i dolegliwościami:

Czy terapia manualna jest bezpieczna?

Jak każda metoda fizjoterapii i rehabilitacji, również terapia manualna musi być wykonywana przez zawodowca i profesjonalistę. Jedynie w dobrym gabinecie mamy pewność, że zastosowane techniki nam nie zaszkodzą, tylko pomogą. Terapia jest nieinwazyjna i naturalna, można ją więc stosować w leczeniu pacjentów w każdym wieku. Zabieg należy przełożyć lub zastąpić innym, jeśli pacjent posiada świeże urazy tkanek, zakażenia skóry, nowotwór lub zapalenie stawów.

Nasi masażyści w Szczecinie: