Rehabilitacja dolegliwości bólowych w ciąży

Ciąża to okres w życiu kobiety, który warto celebrować. Niestety w radości w tego stanu przeszkadzają dolegliwości, pojawiające się u wielu kobiet: ból pleców, bóle kostno – stawowe i objawy przeciążenia.

Rehabilitacja w gabinecie fizjoterapeuty może znacznie ułatwić przejście przez ten czas bez większych problemów zdrowotnych. Z artykułu dowiesz się, jak fizjoterapeuta pomoże Ci w łatwym przejściu ciąży i okresu połogu.

Ból kręgosłupa w ciąży – fizjoterapia

Ciąża jest dla organizmu obciążeniem, prowadzącym do zmian w układzie kostnym i stawowym. Dodatkowe kilogramy przybrane w krótkim okresie czasu oraz zmiana środka ciężkości sylwetki sprawia, że kręgosłup i stawy cierpią.

Ból kręgosłupa w ciąży (fizjoterapia) to problem powszechny, nasilający się zwykle kiedy zbliża się termin porodu. Ból zwykle dotyczy dołu pleców. Przyszłe mamy, które w przeszłości cierpiały na wady postawy lub te, które mocno przytyły są szczególnie narażone na ostry ból pleców.

Zwykle dolegliwości bólowe w ciąży nie kończą się wraz z przyjściem dziecka na świat, ale przeciągają się na czas połogu. To właśnie wtedy kobieta jest narażona na dalszy wysiłek – podnoszenie ciężarów (dźwiganie dziecka i wózka) oraz przebywanie w nienaturalnej pozycji podczas karmienia.

Rehabilitacja może pozwolić świeżo upieczonej mamie w pełni cieszyć się plusami macierzyństwa.

Rehabilitacja kobiet w ciąży – przebieg i efekty

Rehabilitacja kobiet w ciąży (Szczecin) pozwala na usprawnienie układu kostno – stawowego oraz mięśniowego. Pozwala to na zmniejszenie obciążenia kręgosłupa i wyeliminowanie lub znaczące zmniejszenie dolegliwości, tak częstych w trakcie ciąży.

Za rehabilitacją przemawia też fakt, że wiele leków przeciwbólowych jest w tym czasie niedozwolona. Pomoc fizjoterapeuty pozwala bezpiecznie wyeliminować problemy w sposób całkowicie bezpieczny.

Niektóre z metod, wykorzystywanych przez fizjoterapeutów u kobiet w ciąży to terapia manualna, masaż oraz ćwiczenia stabilizujące sylwetkę. Pomocne jest też stosowanie kinesiotapingu, czyli taśm zmniejszających obciążenie mięśniowe.

Kobietom w ciąży, cierpiących na napięcie nerwowe i lęk zaleca się relaksacyjne masaże. Dzięki odpowiednio dobranym technikom masażu ustępują napięcia mięśniowe i niwelowany jest ból w dole pleców.

Rehabilitacja w okresie połogu

Wiele kobiet kontynuuje rehabilitację również w okresie po urodzeniu dziecka.

Pomoc fizjoterapeuty w połogu znacząco skraca czas potrzebny na powrót do formy sprzed ciąży, a także pomaga przejść bezproblemowo przez ciężki i wymagający fizycznie okres opieki nad noworodkiem. Ćwiczenia zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia dysfunkcji seksualnych i problemów z nietrzymaniem moczu.

Powrót do formy po porodzie jest możliwy m.in. dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom. Po porodzie ważne jest wzmacnianie mięśni dna miednicy. Osłabienie tych mięśni zdarza się u wielu kobiet, prowadząc np. do wysiłkowego nietrzymania moczu. Dodatkowo zabiegi fizjoterapeutyczne pomagają w prawidłowym gojeniu się blizn po cesarskim cięciu oraz zapobiegają przykurczom.

Rehabilitacja w ciąży jest zalecana niemal każdej kobiecie. Doświadczony fizjoterapeuta wybierze zabiegi, które pomogą w wyeliminowaniu problemów doskwierających ciężarnej.