Rehabilitacja w ostrym bólu pleców

Dolegliwości bólowe pleców są niezwykle częstym zjawiskiem, którego podłoże może być bardzo różne. Fizjoterapeuta ma całe spektrum możliwości złagodzenia bólu. Techniki fizjoterapeutyczną są dobierane indywidualnie, w zależności od stanu pacjenta i powodu występowania bólu.

Przyczyny występowania bólu pleców – fizjoterapia

Podstawą przy weryfikacji, jaka metoda terapeutyczna da najlepsze rezultaty jest ustalenie przyczyny występowania dolegliwości bólowych u pacjenta. Niektóre z nich mogą być zaskakujące: zdarza się, że ból jest wywołany przewlekłym stresem. Inne, często występujące problemy to np. rwa kulszowa, dyskopatia, chore korzonki, zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa lub napięte mięśnie.

Wiele problemów wynika z niewłaściwej postawy i przeciążeń podczas pracy zawodowej. Innymi problemami, wywołującymi nieprzyjemne objawy jest stenoza kręgosłupa lub niefizjologiczne skrzywienie kręgosłupa (jego nadmierne wygięcie, wywołane nieprawidłową postawą ciała).

Przed wykonaniem jakiejkolwiek procedury fizjoterapeuta przeprowadza z pacjentem szczegółowy wywiad, który pozwoli ustalić przyczyny ciągłego bólu i dobrać odpowiednią procedurę terapeutyczną. Fizjoterapia w bólu pleców uwzględnia wiele różnych zabiegów, dzięki którym pacjenci są w stanie całkowicie pozbyć się uporczywych objawów.

Zabiegi fizjoterapeutyczne na ostry ból pleców

Rehabilitacja na ostry ból pleców powinna rozpocząć się niezwłocznie po pierwszych objawach. Nie należy bagatelizować objawów – uśmierzanie bólu środkami przeciwbólowymi to bardzo zły pomysł, który może prowadzić do coraz większych problemów a nawet trwałej utraty zdrowia.

W przypadku poważniejszych schorzeń fizjoterapeuta może podzielić rehabilitację na fazę przedoperacyjną i pooperacyjną. Pierwsza przygotowuje pacjenta do zabiegu, druga natomiast pozwala pacjentowi na pełen powrót do zdrowia.

Rehabilitacja jest konieczna w przypadku poważniejszych schorzeń, które wywołują ból kręgosłupa w odcinku piersiowym, szyjnym lub lędźwiowym. Po poradę do fizjoterapeuty udają się też osoby cierpiące na dyskopatię, a także rwę kulszową. Wszelkie urazy mechaniczne również wymagają rehabilitacji w specjalistycznym gabinecie.

Terapia opiera się na szeregu zabiegów, które są wcześniej zaplanowane. Najczęściej wykonywane są zabiegi wykorzystujące terapię manualną, a także stosowanie odpowiednich pozycji i form ruchu z pomocą terapeuty.

Autoterapia, czyli co robić, aby pozbyć się bólu pleców

Oprócz zabiegów fizjoterapii w niwelowaniu bólu pleców ważne są codzienne przyzwyczajenia i ćwiczenia, dzięki którym pacjent może utrzymać zdrowie kręgosłupa i odpowiednie napięcie mięśni.

Fizjoterapeuci niejednokrotnie zalecają swoim pacjentom specjalnie dobrane ćwiczenia, które można bez pomocy specjalisty wykonać w warunkach domowych.

Dzięki umiejętnemu połączeniu zabiegów w gabinecie fizjoterapeuty oraz wzmacniających ćwiczeń w domu pacjent może szybko pozbyć się uporczywego bólu pleców i odzyskać zdrowie.