Różnica pomiędzy kolanem skoczka, a biegacza

Wśród osób, które aktywnie uprawiają sport może dojść do wielu dolegliwości bólowych. Jednymi z nich jest kolano skoczka i kolano biegacza. Obie kontuzje są spowodowane innymi przyczynami i posiadają inne objawy. Jak rozróżnić kolano skoczka, a biegacza?

Co oznacza kolano skoczka?

Kolano skoczka jest potocznie nazywane entezopatią więzadła rzepki. Kolano umożliwia przeniesienie i amortyzację siły z mięśnia czworogłowego na podudzie dzięki połączeniu między rzepką a kością piszczelową.

Jego główną funkcją jest prostowanie kolana, bieganie i skakanie. W skutku jego długotrwałego przeciążenia powstaje stan zapalny, który może doprowadzić do mikrourazów i uszkodzenia więzadła rzepki.

Kolano skoczka – przyczyny

Główną przyczyną kolana skoczka jest zbyt duże przeciążanie stawu kolanowego na skutek aktywności fizycznej. Najczęściej występuje w sporcie, który wymaga wykonywania wyskoków.

Do innych czynników prowadzących do urazu kolana należą:

• nieprawidłowe ustawienie rzepki,
  • osłabienie mięśni,
  • otyłość,
  • płaskostopie,
  • nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń.

Kolano skoczka – objawy

Kolano skoczka charakteryzuje się tym, że ból może występować w różnym nasileniu głównie z przodu kolana.

Do objawów kolana skoczka zalicza się:

• ból kolana,
  • opuchlizna kolana,
  • ból podczas schodzenia po schodach, podskoków i przysiadów,
  • sztywność i brak stabilności stawu kolanowego,
  • utykanie,
  • zanik i osłabienie mięśni łyski i pośladka,
  • wrażliwe okolice rzepki.

Co oznacza kolano biegacza?

Kolano biegacza jest związane z kontuzją pasma biodrowo-piszczelowym, które jest częścią powięzi szerokiej obejmującej mięśnie uda. Jego główną funkcją jest hamowanie ruchu i usztywnienie stawu kolanowego w pionie. Dolegliwość bólowa spowodowana jest tarciem rzepki o kość udową, głównie w skutku nadmiernego nawrócenia stopy podczas biegania.

Kolano biegacza – przyczyny

Główną przyczyną kontuzji tak samo jak w przypadku kolana skoczka jest nadmierne przeciążanie stawu kolanowego na skutek aktywności fizycznej.

Do innych przyczyn mogących mieć wpływ na rozwój powstania kolana biegacza należą:

• wysokie obcasy,
  • zbyt długie trasy do biegania,
  • brak odpoczynku podczas aktywności fizycznej,
  • długie przesiadywanie w pozycji ze zgiętymi kolanami,
  • wzrost w okresie dojrzewania,
  • przykurcze mięśni,
  • zaburzenie produkcji mazi stawowej.

Kolano biegacza – objawy

W tym przypadku ból może pojawić się niespodziewanie i dotyczy on najczęściej przedniej lub bocznej części kolana. Charakteryzuje się narastającym bólem w przypadku pozycji, w której staw kolanowy jest zgięty.

Do objawów kolana biegacza zaliczamy:

• nasilony ból w czasie chodzenia po schodach, przysiadów, biegania i dłuższego siedzenia,
  • obrzęk stawu kolanowego,
  • trzaski i zgrzytanie kości.

Jak leczyć kolano biegacza, a jak kolano skoczka?

Jeśli doskwiera nam któraś z kontuzji należy podjąć się szybko odpowiedniego leczenia, ponieważ we wczesnym etapie jest to uraz stawu, który można w pełni wyleczyć i wrócić do poprzedniej aktywności fizycznej. Nasi fizjoterapeuci w Szczecinie zajmują się obiema dolegliwościami poprzez zastosowanie indywidualnej rehabilitacji dla pacjenta.

W ramach rehabilitacji kolana biegacza stosowane są ćwiczenia wzmacniające mięśnie czworogłowe uda, a w kolanie skoczka wzmacniany jest ekscentryczny aparat wyprostny kolana. Kolano skoczka, a biegacza różnią się ćwiczeniami, dlatego nasi fizjoterapeuci w Szczecinie dbają o ich zakres programu.