Skutki niestosowania rehabilitacji w stanie pooperacyjnym

Rehabilitacja polega na wszelkich działaniach mających przywrócić sprawność fizyczną, psychiczną i ruchową, po operacji jak i na skutek choroby. Niestosowanie rehabilitacji w stanie pooperacyjnym może być przyczyną wielu powikłań.

Rehabilitacja w stanie pooperacyjnym

Rehabilitacja to specjalne zabiegi i metody fizjoterapeutyczne, które mają na celu pomóc w szybszym powrocie do sprawności fizycznej i zmniejszeniu prawdopodobieństwa powstania powikłań.

W dodatku odpowiednio przeprowadzona rehabilitacja zapobiega przykurczom, zanikom mięśni czy odleżynom. Dlatego rehabilitacja jest bardzo ważna w stanie pooperacyjnym, ale też przed wykonaniem zabiegu, ponieważ organizm zostanie do niego odpowiednio przygotowany. Forma i przebieg rehabilitacji zależy od dokonanej lub planowanej operacji, a także stanu pacjenta.

Jakie są skutki niestosowania rehabilitacji?

Operacja wiąże się z tym, że ciało chorego przez jakiś czas zostaje unieruchomione. Brak ruchu całego ciała lub jej części prowadzi do zmian w stawach, chrząstki stawowej i błony maziowej. Oprócz tego do zaburzenia funkcjonowania organizmu dochodzą więzadła i torebki stawowe, które tracą swoją elastyczność.

Dlatego nie poddanie się rehabilitacji w stanie pooperacyjnym, wpływa niekorzystnie na układ organizmu. Skutkuje to między innymi bólem pooperacyjnym i powikłaniami groźnymi dla pacjenta.

Do innych objawów niestosowania rehabilitacji pooperacyjnej zaliczamy:

• infekcje,
  • zaburzenia układu krążenia,
  • zakrzepy,
  • powikłania oddechowe,
  • zaburzenia czynności fizjologicznych.

Jakie są zalety stosowania rehabilitacji w stanie pooperacyjnym?

Rehabilitacja ma wiele zalet, które pomagają chorym w powrocie do zdrowia.

Do celów rehabilitacji zalicza się:

• zapobieganie obrzękom i infekcjom,
  • zapobieganie zanikom i osłabieniu mięśni,
  • zwiększenie wydolności ogólnej,
  • zwiększenie sprawności układu krążenia,
  • zapobieganie zalegania moczu,
  • uwapnienie kości,
  • zwiększenie siły, masy i wytrzymałości mięśniowej,
  • zapobiega ograniczeniom ruchomości w stawach,
  • poprawa perystaltyki jelit,
  • poprawa funkcji stawów,
  • wspomaganie i stymulacja organizmu.

Warto wiedzieć też, że w niektórych przypadkach dzięki rehabilitacji w stanie przedoperacyjnym można pozbyć się dolegliwości i poprawić stan zdrowia w tak dużym stopniu, iż część pacjentów rezygnuje z operacji, bądź ją przekłada.

Nasi rehabilitanci w Szczecinie są do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami, aby umówić się na konsultację lub zabieg z dziedziny rehabilitacji.

Nasi specjaliści rehabilitacja Szczecin: