Uszkodzenie stożka rotatorów - ból barku

Uszkodzenie stożka rotatorów – ból barku

Stożek rotatorów pełni bardzo ważne zadania: stabilizuje głowy kości ramiennej, unosi ramię i pełni ruch obrotowy w stawie. Dlatego jego uszkodzenie powoduje ból barku, a może nawet wyłączyć z ruchu całe ramie. To kolejny z urazów, który występuje bardzo często u osób uprawiających aktywnie sport.

Dolegliwości bólowe barku z powodu stożków rotatorów

Co oznacza uszkodzenie stożka rotatorów?

Stożek rotatorów jest zwany również pierścieniem rotatorów. To grupa ścięgien zbudowanych z czterech mięśni (nadgrzebieniowy, podgrzebieniowy, podłopatkowy i obły mniejszy) tworzących mankiet wokół głowy kości ramiennej.

Odpowiedzialny jest przede wszystkim za stabilizację stawu ramiennego w płaszczyźnie czołowej i poprzecznej, dlatego jego uszkodzenie uniemożliwia ustawienie ręki, wykonując ruch unoszenia ramienia. O urazie stożka rotatorów mówimy, gdy któreś z mięśni czy ścięgien ulega defektowi – zerwaniu lub naderwaniu.

Uszkodzenie stożka rotatorów czego unikać?

Najczęstszą przyczyną uszkodzenia stożka rotatorów są urazy powiązane z dużą aktywnością fizyczną. Występują w sporcie, w którym angażuje się kończyny górne i wykonuje się liczne obroty ramion. Mówimy wtedy o przypadkach wtórnych urazów stożka rotatorów. Uszkodzenie pierścienia rotatorów może mieć też charakter pierwotny. Do niego z kolei zaliczamy postępujące zwapnienie i zwyrodnienia mięśni.

Jak rozpoznać uszkodzenie stożka rotatorów?

W zależności od przyczyny uszkodzenia, objawy mogą być różne. Do najczęstszych symptomów należą:

• ból i ograniczenie w odwodzeniu i zginaniu kończyny,
  • zmniejszenie siły i wytrzymałości mięśni,
  • rwanie w nocy,
  • ból barku,
  • trzaski i przeskakiwanie w barku,
  • ból przy wykonywaniu aktywności fizycznej,
  • trudności w wykonywaniu podstawowych czynności.

Jak leczyć uszkodzenie stożka rotatorów?

W zależności od stopnia uszkodzenia stożka rotatorów leczenie może się odbyć operacyjnie lub nieoperacyjnie. W przypadku zerwania rozwiązanie operacyjne jest na ogół konieczne, ale w innych stosowane są leczenia zmniejszające ból i przywracające prawidłową funkcjonalność. Fizjoterapia jest bardzo ważna w leczeniu zerwanego stożka rotatorów zarówno w przypadku leczenia zachowawczego, jak i pooperacyjnego.

Rehabilitacja jest szczególnie ważna, ponieważ po operacji mięśnie ramienia są bardzo słabe. Nasi fizjoterapeuci w Szczecinie specjalizują się w rehabilitacji zapewniając ćwiczenia, które są niezbędne do odzyskania siły i poprawy funkcji stawu ramieniowego.

W sklepie FizjoBox znajdziesz wiele produktów fizjoterapeutycznych, które są chętnie wykorzystywane przez specjalistów do fizjoterapii i rehabilitacji. Niezbędne produkty do ciała i masażu sportowego zamówisz w tym miejscu.

Zestaw ćwiczeń - autoterapia na staw barkowy (bark)

• Natalia Raj