Jak złagodzić ból szyi po spaniu?

Chyba każdy choć raz w życiu doznał silnego bólu karku lub miał problem z przekręceniem głowy tuż po przebudzeniu. Jedną z głównych przyczyn tej dolegliwości jest spanie w niewygodnej pozycji przez kilku godzin. Sprawdź, z jakich innych powodów może boleć Cię szyja i jak temu zaradzić?

Przyczyny bólu karku

• utrzymywanie jednej niewygodnej pozycji w ciągu dnia lub nocy,
  • nieodpowiedni ruch podczas ćwiczeń,
  • stres,
  • nadmierne napięcie mięśni,
  • stany zwyrodnieniowe w okolicy karku, szyi lub barku,
  • siedzący tryb życia,
  • kontuzje,
  • choroby reumatologiczne,
  • osteoporoza.

Za co mogą odpowiadać napięte mięśnie szyi?

Jak już wiemy nadmierne napięcie szyi, które charakteryzuje się promieniującym bólem na szyję i ramiona może być spowodowane wieloma czynnikami – od przewlekłego stresu po złą postawę, przyjętą podczas wielogodzinnej pracy. Z tego powodu każdy ruch głową sprawia okropny ból.

Co więcej, napięcie o długotrwałym charakterze może powodować kolejne problemy, z którymi trzeba będzie borykać się w przyszłości, a mianowicie bólów głowy, dolegliwościami układu krążenia, nudnościami i wymiotami.

Łagodzenie bólu szyi poprzez masaże

Jeśli ten problem występuje nagminnie, należy zastanowić się nad wizytą u lekarza lub profesjonalnego fizjoterapeuty, który stwierdzi czy dana dolegliwość nie jest objawem zmian zwyrodnieniowych. W przypadku łagodzenia dyskomfortu i sztywności karku o podłożu zwyrodnieniowym rewelacyjnie sprawdzają się rozluźniające masaże, które całkowicie eliminują napięcie mięśni i poprawiają krążenie układu krwionośnego.

Ćwiczenia na sztywność karku

Zamiast masaży można również wziąć ciepły prysznic lub wykonywać poranne ćwiczenia rozciągające kark i szyję. Obie metody znacznie zmniejszają ich napięcie, jednak w przypadku ćwiczeń, aby były one rzeczywiście skuteczne, zaleca się najpierw skonsultować z fizjoterapeutą. Dopiero wtedy będziemy mieli pewność, jaki zakres ruchu będzie odpowiedni dla naszych mięśni szyi.

Domowe sposoby na dolegliwości bólowe szyi

Pamiętaj także o regularnej aktywności fizycznej w ciągu dnia np. godzinnym spacerze. Jeżeli nie masz czasu na wyjście z domu, wykorzystaj specjalne narzędzia do fizjoterapii, takich jak mata do akupresury, dysków sensorycznych, piłek czy rollerów do masażu. Przyrządy te są w stanie skutecznie odciążyć kręgosłup, który jest głównie odpowiedzialny za odczuwanie bolesnego napięcia mięśni szyi.

Nasi masażyści w Szczecinie:

• Wojciech Horba Absolwent Wyższej Szkoły Edukacji i Terapii w Szczecinie oraz magister fzjoterapii –  absolwent PUM.
  • Natalia Rudnicka Magister fizjoterapii, absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.