Na czym polega nastawianie kręgosłupa?

Ostry ból, który towarzyszy nieprawidłowemu ustawieniu dysku można skutecznie wyeliminować za pomocą ręcznej manipulacji kręgami. Zabieg ten najczęściej nazywany jest nastawianiem kręgosłupa, jednak ogólnie rzecz biorąc to właśnie terapia manualna pomaga przywrócić kręgi na odpowiadające im miejsce. Dowiedz się więcej na temat popularnego zabiegu nastawiania kręgów i jego bezpieczeństwie

Czym jest nastawianie kręgosłupa?

W wyniku przeciążeń, nieprawidłowej postawy ciała i braku aktywności fizycznej może dojść do bolesnego zablokowania elementów stawów między kręgami. W takim wypadku fizjoterapeuci ręcznie nimi manipulują, by przywrócić właściwe ułożenie kręgów względem siebie. Mówiąc dokładniej nastawianie kręgosłupa polega na przyjęciu odpowiedniej pozycji ciała i szybkiemu, a jednocześnie krótkiemu pchnięciu, które ma na celu odblokować zaburzoną strukturę. W trakcie manipulacji kręgosłupa można usłyszeć charakterystyczny trzask, świadczący o odblokowaniu stawu.

Jak wygląda nastawianie dysku w kręgosłupie?

Każda terapia manualna, której celem jest nastawienie kręgosłupa powinna być poprzedzona szczegółową diagnozą, aby znaleźć dokładne miejsce występowania nieprawidłowości. W zależności od odcinku kręgosłupa, w którym wystąpiło wysunięcie danego krążka międzykręgowego – terapeuta pokazuje pacjentowi, jaką pozycję należy przyjąć do zabiegu.

Jeśli fizjoterapeuta będzie manipulować odcinek lędźwiowy kręgosłupa, to pacjent powinien zastosować pozycję leżenia tyłem. Przed właściwą manipulacją wykonywane są ćwiczenia rozgrzewające, by rozluźnić mięśnie i stawy. Po ćwiczeniach można przejść do głównej części terapii manualnej, czyli przyjęcia odpowiedniej pozycji przez pacjenta i gwałtownego pchnięcia, które z odpowiednią siłą pozwala ustawić dysk na jego pierwotne miejsce w szparze międzykręgowej.

Bardzo często zdarza się, że terapia manualna połączona jest z ćwiczeniami ruchowymi, zabiegami fizjoterapeutycznymi i masażem tkanek głębokich, dzięki temu można uzyskać lepsze odżywienie i dotlenienie okolic przykręgosłupowych. W ten właśnie sposób terapeuci pomagają szybko pozbyć się dolegliwości i wzmocnić mięśnie.

Kto może nastawić dysk?

Każdy zabieg nastawiania kręgosłupa powinien być wyłącznie prowadzony przez doświadczonych fizjoterapeutów w zakresie terapii manualnej. Albowiem korzystanie z niezależnych centrów medycyny alternatywnej, w jakich pracują kręgarze bez potwierdzonej naukowo wiedzy, oznacza ryzyko narażenia się na tragiczny błąd w sztuce, który może doprowadzić nawet do nieodwracalnego urazu kręgosłupa.

Zalecenia po nastawieniu dysku

• odpoczynek,
  • aktywność fizyczna,
  • ćwiczenia ruchowe,
  • utrzymywanie prawidłowej pozycji ciała,
  • masaże,
  • terapia manualna,
  • dieta.

Czy po nastawieniu kręgosłupa może pojawić się ból?

Pomimo tego, że zazwyczaj po nastawieniu kręgosłupa odczuwa się uczucie ulgi i rozluźnienia, to może wystąpić również ból, sztywność, obniżenie napięcia mięśni czy ogólne osłabienie organizmu. W tym wypadku powinno się jak najszybciej udać do wyszkolonego terapeuty, by zapytać o zabiegi fizjoterapeutyczne, które skutecznie pomogą zmniejszyć dolegliwości bólowe w obrębie stawów kręgosłupa.

Nasi masażyści w Szczecinie:

• Wojciech Horba Absolwent Wyższej Szkoły Edukacji i Terapii w Szczecinie oraz magister fzjoterapii –  absolwent PUM.
  • Natalia Rudnicka Magister fizjoterapii, absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.