Zerwanie więzadła krzyżowego przedniego

Zerwanie więzadła krzyżowego przedniego występuje szczególnie u osób uprawiających sport, który wymaga dużej ilości ruchu. Więzadło krzyżowe jest odpowiedzialne za to by kolano mogło znosić ogromne obciążenia. Dlatego zerwanie go prowadzi do dysfunkcji kolana uniemożliwiającej powrót do sportu.

Na czym polega zerwanie więzadła krzyżowego przedniego?

W kolanie znajduje się jedenaście więzadeł stabilizujących staw kolanowy, ale jedną z głównych ról w tym procesie pełni więzadło przednie. Dzięki niemu kontrolowana jest rotacja do wewnętrznej strony podudzia względem kości udowej, gdy kolano jest zgięte i zapobiega przeprostowi w stawie kolanowym. Więzadło krzyżowe przednie inaczej znane jest pod nazwą ACL.

Podczas aktywności fizycznej staw kolanowy jest poddany dużemu obciążeniu, które sprzyja kontuzjom. Wyróżnia się 3 stopnie uszkodzenia więzadła krzyżowego: naciągnięcie, naderwanie i zerwanie. Najmniej groźnym jest naciągnięcie więzadła skutkującym ograniczeniem jego ruchomości a najpoważniejszym jest jego zerwanie. Ze statystyk wynika, że przednie więzadło krzyżowe zrywa się częściej niż tylne.

Przyczyny zerwania więzadła krzyżowego przedniego

Staw kolanowy bardzo łatwo ulega kontuzjom, ponieważ jest najbardziej obciążony poprzez przenoszenie prawie całego ciężaru ciała. Główną przyczyną pęknięć w przednim więzadle krzyżowym jest sport. Powoduje on, że kolano jest przeciążone, gdyż wymaga dużo gwałtownych skrętów i prostowania kolana. Najczęściej zdarza się to przy uprawianiu narciarstwa i piłki nożnej. U dzieci i osoby starsze bardzo rzadko występuje zerwanie więzadła przedniego, ale można je zauważyć u młodzieży na skutek niedojrzałości szkieletowej.

Objawy zerwania więzadła krzyżowego przedniego

Przy zerwaniu więzadła krzyżowego pojawia się ostry ból połączonym z trzaskiem lub chrupnięciem. Poruszanie się jest mocno utrudnione poprzez opuchnięcie stawu kolanowego i jego duże zasinienie. Można także zauważyć „uwypuklenie się” kolana podczas wykonywanych ruchów.

Do innych typowych objawów zerwania ACL należą:

• nasilający się ból kolana podczas aktywności fizycznej,
  • wrażenie uciekania kolana,
  • uczucie blokady kolana,
  • zmniejszenie ruchomości kolana,
  • uszkodzenia łąkotek i chrząstki stawowej.

Rehabilitacja zerwanego więzadła krzyżowego przedniego

Zerwanie więzadła krzyżowego wymaga operacji i rehabilitacji, ponieważ potrzebna jest rekonstrukcja więzadła, które zostało doszczętnie przerwane. Po operacji najważniejszą rzeczą jest rehabilitacja z udziałem fizjoterapeuty.

Ćwiczenia powinny trwać od 6-8 tygodni pod okiem specjalisty, a następnie należy je kontynuować w domu według zaleconego treningu, aby powrócić do sportu. Jednak nie każde zerwane więzadło krzyżowe może być operowane.

Alternatywnie można trenować mięśnie ud, aby zapewnić wymaganą stabilność kolana. Drugą sprawą jest stopień uszkodzenia więzadła krzyżowego od którego uzależniona jest rehabilitacja, gdy jest to stopień lekki fizjoterapia może w dużej mierze pomóc zapobiegając zanikowi mięśni bez konieczności operacyjnej rekonstrukcji ACL.

Nasi fizjoterapeuci w Szczecinie wykonują specjalny masaż sportowy, który ma na celu utrzymanie elastyczności mięśni, przeciwdziałanie kontuzjom i niwelowanie objawów przetrenowania.