Ból biodra i drętwienie nóg

Jak wiadomo drętwienie nóg może być przyczyną zbyt długiego siedzenia w jednej pozycji. Jednak, gdy objawia się ono zbyt często i w innych okolicznościach możliwe, że ostrzega przed poważniejszymi chorobami kręgosłupa. Z kolei ból biodra to drugi poważny problem, który należy szybko zdiagnozować i leczyć, by przywrócić prawidłowy zakres ruchów.

Czym jest drętwienie nóg?

To charakterystyczne wrażenie nieprzyjemnego mrowienia w nogach, które może pojawić się wraz z obrzękiem, pieczeniem a także dolegliwościami bólowymi. Symptom ten wynika z zaburzenia przewodnictwa nerwowego w kończynach dolnych i może mieć charakter czasowy, przemijający lub przewlekły. W przypadku powtarzających się drętwień, należy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem, aby poznać przyczynę ich występowania.

O czym może świadczyć drętwienie nóg?

Bardzo często drętwienie kończyn dolnych świadczy o dyskopatii, czyli choroby zwyrodnieniowej krążka międzykręgowego. W wyniku jego uszkodzenia w dolnym odcinku kręgosłupa, a mianowicie kręgów lędźwiowych i krzyżowych – może pojawić się drętwienie nóg i stóp. Kolejną chorobą, na którą wskazuje jest zwyrodnienie stawów, gdy dochodzi do niszczenia chrząstki stawowej w obrębie stawu biodrowego i kręgosłupa. Poza tym, drętwienie nóg może sygnalizować również chorobę Pageta, czy nawet na nowotwór kości.

Przyczyny drętwienia kończyn dolnych

• dyskopatia,
  • przepuklina,
  • nadwyrężanie kręgosłupa,
  • zła pozycja siedzenia,
  • garbienie się,
  • długotrwałe przebywanie w jednej pozycji,
  • uszkodzenia nerwów,
  • ucisk na nerw,
  • miażdżyca,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • podnoszenie ciężarów,
  • otyłość,
  • niedobór witaminy B, magnezu i wapnia.

Jak leczyć dyskopatię?

W początkowych stadiach choroby zwyrodnieniowej skutecznie pomogą leki, rehabilitacja i ćwiczenia pod okiem fizjoterapeuty. Po nauczeniu się podstawowych ćwiczeń na drętwienie nóg od kręgosłupa, można wykonywać je samodzielnie w swoim domu. Natomiast, jeśli dyskopatia jest bardziej zaawansowana możliwe, że będzie wymagać operacji kręgosłupa.

Czym charakteryzuje się ból biodra?

Ból biodra zwykle odczuwa się w dolnym odcinku pleców, nogach i na wysokości stawów krzyżowo-biodrowych. To właśnie on prowadzi do nieprawidłowego chodzenia i złej postawy ciała, gdyż z jego powodu zaczynamy unikać obciążenia jednej z bolących kończyn. Zazwyczaj poważniejsze dolegliwości bólowe nie ustępują podczas odpoczynku, a nawet mogą one nasilić się w nocy. Ponadto może towarzyszyć mu uczucie osłabienia mięśni, zawrotów głowy, mdłości i nudności.

Przyczyny dysfunkcji stawu biodrowego

• stany zapalne,
  • zwyrodnienie stawu biodrowego,
  • złamanie kości udowej,
  • zwichnięcie stawu biodrowego,
  • stłuczenie biodra,
  • dysplazja,
  • nadmierna aktywność fizyczna,
  • ucisk na nerw,
  • rwa kulszowa i udowa,
  • choroba Parthesa.

Leczenie bólu biodra

Podstawowym leczeniem bólu biodra zalecanym przez większość lekarzy jest rehabilitacja, mająca na celu przywrócić pełny zakres ruchu, odciążyć nadwyrężone mięśnie i zmniejszyć dolegliwości bólowe. Podczas rehabilitacji i ćwiczeń pod okiem terapeuty zaleca się wykorzystywać plastry do kinesiotapingu, które zwiększają komfort podczas wykonywanych ruchów, a także codziennych czynności. Dodatkowo zaleca się chodzić na zabiegi, pobudzające naturalne procesy przeciwzapalne typu krioterapia, magnetoterapia czy ultradźwięki.

• Damian Stucki Dyplomowany Osteopata, absolwent Międzynarodowej Szkoły Osteopatii ESO w Anglii oraz Fizjoterapeuta – absolwent PUM w Szczecinie.
  • Rafał Antczak  Osteopata – Absolwent Europejskiej Szkoły Osteopatii ESO w Boxley oraz dyplomowany fizjoterapeuta i terapeuta manualny z 10-letnim stażem.
  • Katarzyna Błaszczyk Ukończyła studia magisterskie z fizjoterapii na Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
  • Wojciech Horba Absolwent Wyższej Szkoły Edukacji i Terapii w Szczecinie oraz magister fzjoterapii –  absolwent PUM.
  • Magdalena Białas Magister Fizjoterapii, absolwentka PUM. Ukończyła studia podyplomowe na WSEiT w Poznaniu.
  • Natalia Rudnicka Magister fizjoterapii, absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
  • Marek Skawiński Absolwent Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. W pracy z pacjentami kładzie duży nacisk na praktyczne wykorzystanie swojej wiedzy.