Ból karku po przebudzeniu

Bardzo często zdarza się, że po przebudzeniu występuje ból i sztywność karku, który przez jakiś czas uniemożliwia swobodne poruszanie się głową.

Dolegliwość ta dotyka prawie każdego, ponieważ jest spowodowana nadmiernym napięciem szyi podczas niewłaściwej pozycji ciała.

Odcinek szyjny kręgosłupa rehabilitacja
Ból karku może uniemożliwić swobodne poruszanie głową

Co to jest sztywność karku?

Sztywność karku pojawia się tuż po przebudzeniu i towarzyszy mu ból, który promieniuje do głowy, szyi, barków, pleców czy ramion. Dolegliwość jest wynikiem mocnego napięcia mięśni i przeciążenia kręgów kręgosłupa, gdy utrzymuje się kark w jednej niewygodnej i wymuszonej pozycji. Dlatego ból szyi może dotknąć każdego człowieka. Sztywność karku po nocy powoduje takie drętwienie szyi i ramion, że jakakolwiek próba poruszenia nimi wywołuje ból.

Najczęściej można zaobserwować sytuację, w której osoba dotknięta dolegliwością, aby spojrzeć w bok, obraca się całym ciałem, a nie tylko głową. Niedbanie o pozycję pracy może spowodować oprócz przykurczów mięśni, także zmiany zwyrodnieniowe kręgów i dysków. W zależności od przyczyny ból karku może nasilać się i zajmować coraz większy obszar ciała.

Od czego jest ból karku?

Główną przyczyną nadmiernego napięcia tkanek miękkich jest często powtarzana zła pozycja ciała. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna dla zdrowia kręgosłupa, dlatego jej brak powoduje zanik stabilizacji w odcinku szyjnym.

Czynniki wywołujące ból karku mogą być rozmaite, dlatego zalicza się do nich również:

• przeciąg (zimne powietrze),
  • brak rozgrzewki przed ćwiczeniami,
  • wysoko uniesiona, skręcona i opuszczona głowa,
  • zmiany zwyrodnieniowe,
  • przewlekły stres i nerwica,
  • nieergonomiczne stanowisko pracy.

Jak się objawia ból karku?

Sztywność karku najczęściej objawia się po przebudzeniu się ze snu. Rozpoczyna się bólem karku i szyi w okolicy potylicznej i może ulec stopniowemu nasileniu. Zwykle towarzyszy mu jeszcze uczucie drętwienia i mrowienia. W zależności od przyczyny i stopnia naciągnięcia mięśni, ból może utrzymywać się od kilku godzin aż do kilkunastu dni, ograniczając poruszanie się.

Jak leczyć sztywność karku?

Tuż po przebudzeniu sztywność karku można załagodzić ciepłym prysznicem lub porannymi ćwiczeniami rozciągającymi. Aby zapobiec bólowi powinno się regularnie uprawiać aktywność fizyczną, która reguluje pracę mięśni. Warto również zastosować matę do akupresury z poduszką pod kark, którą można znaleźć na naszym sklepie z produktami fizjoterapeutycznymi. Jednak przy nawracającym dolegliwościach efektywniejsze jest leczenie u specjalisty.

Fizjoterapia jest skutecznym sposobem na pozbycie się bólu karku bez konieczności użycia silnych środków przeciwbólowych. Nasi doświadczeni fizjoterapeuci w Szczecinie wykorzystują techniki fizjoterapeutyczne o działaniu rozluźniającym i wzmacniającym mięśni podpotylicznych.

Leczenie fizjoterapeutyczne jest wskazane nawet w przypadku łagodnych objawów, ponieważ oprócz wymienionych wcześniej celów, dodatkowo poprawiana jest postawa ciała i ergonomii pracy, aby zapobiec i zminimalizować nawroty dolegliwości bólowych.

Zestaw ćwiczeń - autoterapia na odcinek szyjny kręgosłupa

• Natalia Raj