Migrena i przewlekły ból głowy

Przewlekły ból głowy – migrena

Ból głowy jest dokuczliwy i potrafi być tak trudny do zniesienia, że uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Niekorzystnie wpływa na naszą koncentrację i zdolność do pracy.

Co to jest i jakie są przyczyny migreny?

Tabletki przeciwbólowe nie zawsze potrafią pozbyć się bólu i niekiedy działają bardzo krótko. Fizjoterapia, którą zajmujemy się w Szczecinie pozwala znaleźć przyczynę, a następnie ją zminimalizować, a nawet zlikwidować.

Co oznacza ból głowy?

Mózg otaczają trzy opony, które posiadają wiele wolnych zakończeń nerwowych odbierających bodźce bólowe. Oprócz tego wyposażone są także w bardzo gęstą sieć naczyń krwionośnych, które rozszerzając się drażnią te oto zakończenia nerwowe powodując ból.

Dlatego mówimy, że odczuwany ból głowy jest zwykle związany z układem krążenia. Odczuwany może być m.in. jako ból w skroniach, ból z tyłu głowy, tępy ból głowy lub rozsadzający ból głowy. Ból głowy może mieć różne pochodzenie, dlatego też dzieli się je na bóle pierwotne i wtórne.

Do bólów pierwotnych głowy zalicza się:

• bóle napięciowe,
  • bóle klasterowe,
  • bóle migrenowe.

Bóle wtórne są to takie bóle, które można kontrolować, jeśli wyleczymy czynnik zapalny np. chorobę bądź alergię. Do nich możemy zaliczyć:

• ból alergiczny lub zatokowy,
  • hormonalny ból głowy,
  • ból kofeinowy,
  • ból głowy powysiłkowy.

Co to migrena?

Migrena to powtarzający się ból głowy o silnym i pulsującym charakterze z wnętrza głowy. Zazwyczaj obejmuje jedną stronę głowy lewą lub prawą i mogą trwać nawet po kilka dni. Atakom migreny towarzyszy wrażliwość na dźwięki i światło, zaburzenia pola widzenia, nudności i wymioty.

Ból migrenowy może być poprzedzony zmienionym nastrojem i zmianami neurologicznymi. Aby ból został zdiagnozowany jako migrena musi wystąpić przynajmniej 5 razy. Migreny częściej występują u kobiet i mogą powstać na skutek odwodnienia, niedożywienia czy zaburzenia hormonalnego.

Co oznacza przewlekły ból głowy?

Jednym z najczęstszych bólów głowy nie licząc migreny to tak zwany napięciowy ból głowy. Jego objawy to zazwyczaj promieniujący ból z tyłu czaszki od strony potylicznej, przenoszący się do czubka czaszki. Często towarzyszy mu uczucie kłucia i ciągnięcia za okiem i uchem.

Przewlekły ból głowy związany jest najczęściej z mechanicznym uciskiem nerwu potylicznego większego, w okolicy jego wyjścia z kręgosłupa szyjnego lub z tyłu czaszki na potylicy.

Napięciowy ból głowy może mieć charakter codzienny bądź też epizodyczny. Typ codzienny charakteryzuje się tym, że jest to ból długotrwały i powinien zostać jak najszybciej poddany leczeniu fizjoterapeutycznemu, ze względu na ilość leków, które człowiek przyjmuje, aby sobie pomóc.

Ból epizodyczny natomiast pojawia się w stresujących momentach, po wysiłku czy podczas zmian nawyków żywieniowych. Charakteryzuje się uczuciem „pulsowania”.

Przyczyny przewlekłych bólów głowy

Czynników mogących wyzwolić ból głowy jest bardzo wiele. Jedne są bezpośrednio odpowiedzialne za wystąpienie bólu (jak np. napięcie mięśni) a inne są jedynie pośrednio za nie odpowiedzialne.

Poniżej wymieniono przykładowe przyczyny migren:

• uszkodzenie, któregoś składowego elementu odcinka szyjnego, po przebytym urazie,
  • odwodnienie organizmu,
  • zaburzenia snu,
  • zaburzenia emocjonalne,
  • stres, niepokój,
  • dysfunkcje kognitywne,
  • nawyk zaciskania zębów,
  • problemy ortodontyczne,
  • wady wzroku.

Jak leczyć migrenę i przewlekły ból głowy?

Fizjoterapeuci zajmują się leczeniem bólu głowy poprzez metody rehabilitacyjne stawu skroniowo-żuchwowego, które mają za zadanie leczyć dysfunkcje w narządzie ruchu. Gdyż to właśnie te zaburzenia mogą powodować ból. Aby rozwiązać problemy w układzie ruchu należy zbadać ruchomość odcinka szyjnego i piersiowego kręgosłupa, zbadać napięcia mięśni, a także zbadać postawę podczas siedzenia, stania i chodzenia.

Następnie po przeprowadzonej analizie, fizjoterapeuta może pomóc i nauczyć jak unikać bólu głowy poprzez wprowadzenie łatwych zmian w postawie ciała.

Odpowiednio prowadzona fizjoterapia przynosi poprawę zazwyczaj już po pierwszej sesji terapeutycznej, bez stosowania niepotrzebnych leków przeciwbólowych.

Nasi wykwalifikowani fizjoterapeuci w Szczecinie mają pozytywny wpływ m.in. na:

• migreny,
  • ból głowy w skroniach,
  • ból głowy towarzyszący dyskopatii szyjnej,
  • ból głowy towarzyszący rwie barkowej,
  • ból głowy związany z zawrotami głowy,
  • ból głowy po urazach głowy np. po wstrząśnieniu mózgu.

Cierpisz z powodu migreny i przewlekłych bólów głowy? Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej o fizjoterapii w Szczecinie.

Zestaw ćwiczeń - autoterapia na odcinek szyjny kręgosłupa

Nasi specjaliści od rehabilitacji stawu skroniowo żuchwowego:

• Damian Stucki Dyplomowany Osteopata, absolwent Międzynarodowej Szkoły Osteopatii ESO w Anglii oraz Fizjoterapeuta – absolwent PUM w Szczecinie.
  • Rafał Antczak Osteopata – Absolwent Europejskiej Szkoły Osteopatii ESO w Boxley oraz dyplomowany fizjoterapeuta i terapeuta manualny z 10-letnim stażem.
  • Natalia Raj Magister fizjoterapii, absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
  • Marek Skawiński Absolwent Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. W pracy z pacjentami kładzie duży nacisk na praktyczne wykorzystanie swojej wiedzy.