Akupunktura. Czy igły naprawdę leczą?

O akupunkturze słyszał każdy. Wbijanie cieniutkich igieł w różne miejsca na ciele nie jest już dla pacjentów niczym strasznym. Popularność akupunktury jest oczywista, jednak czy metoda naprawdę leczy? Kto powinien skorzystać z leczniczego działania igieł? Sprawdzamy, skąd wzięła się popularność zabiegu, podbijającego serca pacjentów na całym świecie.

Co to jest akupunktura?

Akupunktura to praktyka medyczna, która ma na celu stymulowanie konkretnych punktów na ciele przy pomocy specjalistycznych, przeznaczonych specjalnie do tego zabiegu igieł. To ważna część tradycyjnej medycyny chińskiej, którą praktykuje się od tysięcy lat. Według tradycyjnych przesłanek metoda równoważy energie yin i yang, doprowadzając do polepszenia się stanu zdrowia. Współcześnie dostrzega się, że igły stymulują centralny układ nerwowy, co może wpłynąć na wzmożone wytwarzanie endorfin i innych substancji, polepszających nastrój pacjenta i stymulujących jego organizm do walki z chorobą.

Jak wygląda zabieg akupunktury?

Akupunktura jest zabiegiem, do którego używa się jednorazowych, sterylnych igieł. Są one bardzo cienkie – cieńsze od zwykłych igieł do iniekcji. Ich grubość i długość zależy przede wszystkim od nakłuwanej okolicy. Aby akupunktura dała pożądane rezultaty, powinno powtarzać się zabieg w seriach. Dopiero po kilku zabiegach pacjent może odczuć rezultaty. W zależności od choroby lub dolegliwości pacjenta, fizjoterapeuta umieszcza w wybranych miejscach na ciele igły do akupunktury, które tkwią w ciele od 10 do 25 minut, po czym są usuwane. Zabieg nie jest bolesny, chociaż niektóre osoby mogą odczuwać dyskomfort podczas nakłuwania wybranych partii ciała.

Na co działa akupunktura?

Akupunktura jest wykorzystywana przede wszystkim w dolegliwościach bólowych. Fizjoterapeuci twierdzą, że małe, niepozorne igły pozwalają pomóc w zniwelowaniu objawów lub zwalczać:

• ból kręgosłupa,
  • bóle stawów,
  • objawy menopauzy,
  • migrenowy ból głowy,
  • bóle mięśni,
  • redukowaniu stresu.

Zwolennicy akupunktury wierzą, że za jej pomocą można wyleczyć lub wspomóc leczenie wielu chorób o podłożu nerwowym.

Czy akupunktura jest bezpieczna?

W rękach doświadczonego fachowca igły do akupunktury są narzędziem leczniczym. Warto jednak pamiętać, że najważniejsza jest tu sterylność zabiegów i warunków w gabinecie. Zabieg musi być wykonywany przy pomocy indywidualnego dla każdego pacjenta zestawu igieł. Należy pamiętać, że podczas procedury dochodzi do przerwania ciągłości skóry, dlatego tak ważny jest wybór renomowanej placówki leczniczej. Po wykonaniu zabiegu na skórze mogą się pojawić niewielkie siniaki, które w większości przypadków znikają bardzo szybko.

Nasi masażyści w Szczecinie: