Ból w okolicy ucha - staw skroniowo żuchwowy

Ból w okolicy ucha

Ból ucha bez choroby ucha to tak zwany ból wtórny związany z jego bogatym unerwieniem. Może to być objaw w zakresie innych narządów głowy i szyi, które poprzez wspólne unerwienie, mogą powodować ból w okolicy ucha.

Ból w okolicy ucha może świadczyć o tym, że jest to ból w odcinku szyjnym lub ból związany z problemami stawu skroniowo-żuchwowego. Jako że staw skroniowo-żuchwowy jest jednym z najbardziej skomplikowanych narządów może on wywoływać ból za sprawą uszkodzenia krążków śródstawowych, zmiany w aparacie więzadłowo-torebkowym, a także dobocznego przesunięcia głów żuchwy (czyli ruchów żucia).

Co to staw skroniowo-żuchwowy?

Staw skroniowo-żuchwowy jest połączeniem między żuchwą a czaszką i powiązany jest on kolejno mięśniami, więzadłami, nerwami oraz naczyniami krwionośnymi. W jego skład wchodzą dołek stawowy kości skroniowej, powierzchnia stawowa na żuchwie, torebka, więzadła i krążek stawowy. Staw skroniowo-żuchwowy odgrywa ważną rolę w prawidłowym poruszaniu się i funkcjonowaniu żuchwy mięśni głowy, szyi i ramion.

Krążek stawowy znajduje się między powierzchniami kłykcia kości żuchwy, a dołkiem stawowym kości skroniowej. To właśnie krążek stawowy dzieli jamę na dwie części: górną i dolną. Służy on do zmniejszenia tarcia pomiędzy elementami stawowymi oraz redukcji obciążeń podczas wykonywania ruchów. Więzadła boczne w prawidłowym ułożeniu mają zabezpieczać i poprawiać płynność ruchu w stawie. Jednak, gdy ich zakończenia nerwowe oraz naczynia krwionośne są nadmiernie napinane poprzez ucisk – powodują ból.

Przyczyny dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego

Ból w okolicy ucha mogą wywołać różnorodne czynniki:

• nieprawidłowy zgryz,
  • zgrzytanie lub zaciskanie zębów,
  • braki w uzębieniu,
  • wada postawy,
  • mikrourazy,
  • mechaniczne urazy twarzy i żuchwy,
  • blizny pooperacyjne,
  • przemieszczenie dysku stawowego z odprowadzeniem lub bez odprowadzenia,
  • nadmierna lub zbyt mała ruchomość,
  • obgryzanie paznokci,
  • choroby zwyrodnieniowe,
  • zmiany nowotworowe,
  • ostre stany zapalne błony maziowej stawu lub torebki stawowej,
  • zwichnięcie,
  • stres,
  • napięcie.

Objawy dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego

Podstawowymi objawami zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego są:

Leczenie stawu skroniowo-żuchwowego

Leczenie polega na rehabilitacji stawu skroniowo-żuchwowego, która w znaczny sposób wpływa na zmniejszenie dolegliwości bólowych w okolicy ucha. Niezwykle istotne jest znalezienie przyczyny i nawyków, które doprowadziły do danej dysfunkcji.

W procesie terapeutycznym największą uwagę poświęca się mięśniom czaszkowo-szyjnym, aby zmniejszyć napięcie mięśniowe oraz przywrócić prawidłowe funkcjonowanie stawu skroniowo-żuchwowego.

Nasi fizjoterapeuci w Szczecinie są do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami, aby umówić się na konsultację lub zabieg z dziedziny rehabilitacji stawu skroniowo-żuchwowego.

Nasi specjaliści od stawu skroniowo-żuchwowego w mieście Szczecin:

Porady staw skroniowo żuchwowy