Wypuklina krążka kręgosłupa

Dyski kręgosłupa pełną funkcję amortyzatorów między kręgami, wspierając jednocześnie górną część ciała i odgrywając znaczącą rolę w dolnej części pleców. Dzięki temu zapewniają m.in. szeroki zakres ruchów we wszystkich kierunkach.

Jeśli jednak dojdzie, np. do przepukliny krążka międzykręgowego, wycieku materiału, a tym samym jego przemieszczenia, czego skutkiem będzie ucisk na korzenie nerwowe, może powodować silne dolegliwości bólowe, które mogą znacznie ograniczać normalne funkcjonowanie.

Wypuklina krążka kręgosłupa
Rehabilitacja kręgosłupa (wypuklina krążków kręgosłupa) w gabinecie fizjoterapeuty

Co to jest wypuklina krążka?

Dyskopatia kręgosłupa to m.in. każda nieprawidłowość dotycząca funkcjonowania krążka międzykręgowego, w tym zarówno jego przepuklina jak i wypuklina. Nieleczona dyskopatia kręgosłupa pogarsza jego kondycje, powodując nacisk na rdzeń korzeniowy lub kręgowy.

Wypuklina krążka to przesunięcie się jego części poza obręb trzonów kręgów, które może (ale nie musi od razu) uciskać na sam rdzeń kręgowy, a tym samym powodować oznaki silnych dolegliwości bólowych. Uznaje się, że wypuklina kręgosłupa lub inaczej wypuklina krążka międzykręgowego może przyjąć postać łagodnej formy dyskopatii kręgosłupa – czyli choroby zwyrodnieniowej.

Przepuklina z kolei stanowi wynik rozerwania pierścienia włóknistego, co powoduje wypadanie jądra miażdżystego do kanału rdzenia kręgowego. Ta sytuacja z kolei powoduje bardzo silne dolegliwości bólowe.

Przyczyny występowania wypukliny krążka

Do najczęstszych przyczyn wypukliny krążka międzykręgowego zalicza się:

• upadki, urazy kręgosłupa,
  • nadmierny wysiłek fizyczny w przypadku osób prowadzących mało aktywny tryb życia,
  • nieaktywny tryb życia prowadzący z kolei do budowania niewłaściwej postawy ciała i kręgosłupa,
  • praca siedząca,
  • praca fizyczna niezgodna z zasadami BHP, np. przy niewłaściwym podnoszeniu ciężarów i przeciążaniu,
  • otyłość,
  • osłabienie mięśni brzucha i grzbietów,
  • wrodzone wady kręgosłupa.

Objawy występowania wypukliny krążka

Najczęściej występujące objawy przy wypuklinie krążka:

• ból kręgosłupa towarzyszący w codziennym ruchu,
  • ból nóg i drętwienie – ból nóg często promieniujący wzdłuż nerwu kulszowego z tyłu nogi,
  • nerwoból – często zauważalne ból nerwu w nodze, a sam ból opisywany jako piekący, ostry, elektryczny, promieniujący lub przeszywający,
  • zmienna lokalizacja objawów – ból pleców, pośladków, uda, łydki, stopy, zwykle występujące po jednej stronie ciała,
  • drętwienie kończyn – towarzyszące bólowi, występujące w nogach i stopach, a także samych palcach, osłabienie kończyn, powracające mrowienie.

Ponadto do typowych objawów wypukliny krążka zalicza się:

• zaburzenie czucia w kończynach,
  • ograniczenie ruchu kręgosłupa,
  • bóle i zawroty głowy,
  • migreny,
  • utrata sprawności fizycznej.

Nasi specjaliści rehabilitacja Szczecin:

• Natalia Raj